Åbent brev til kommunalbestyrelsen i Vordingborg kommune vedr inklusionsprojektet? v/Leif Jeberg, Præstø

Leif-ProfilLærere og forældre udtrykker stor bekymring over kommunens inklusionsprojekt.

Senest har Stella Steengaard, Tovholder i Børn/unge-netværket, Danske Handicaporganisationer Vordingborg refereret til Århus Universitets review af aktuelle forskningsresultater ifbm inklusion af børn med særlige behov, jf “Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen”, C. B. Dyssegaard, et al, januar 2013, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Århus Universitet.

Her beskrives forudsætningerne for, at inklusion kan få en positiv effekt på alle elevers faglige og sociale udvikling.

Når Stella Steengaard omtaler denne forskning tillader jeg mig at antage, at hun har forfægtet kravene til succes med inklusionen over for kommunen, således som de kommer til udtryk i reviewet?

Forudsætningerne kan omskrives i disse spørgsmål.

• Hvilken efteruddannelse, har I givet lærerne ved indførelsen af inklusionen?
  • Hvilke og hvor mange ressourcepersoner med hvilke kompetencer har I tilført skolerne?
  • Hvilke særlige undervisningsmetoder er der indført overfor elever med særlige behov?
  • Hvilke interventionstiltag er gennemført til støtte for undervisningen?

Jeg forestiller mig, at kommunalbestyrelsens politikere gerne vil retfærdiggøre, at deres inklusionsprojekt ikke er et spareprojekt, og det kan jo let klares ved, at politikerne besvarer disse spørgsmål, som forskerne har fundet frem til, er helt afgørende for inklusionsprojektets suces?

Så kære politikere vil I venligst besvare disse spørgsmål, således at forældre og lærere kan forholde sig til jeres implementering af inklusionen í kommunens folkeskoler, når de går til valg til november?

Til forældre og lærere, husk ved valgmøder og lignende at forholde politikerne til disse spørgsmål.

Leif Jeberg, Præstø