Det kan vi ikke være bekendt! v/ Allan Huglstad, forfatter, major, Vordingborg

Print Friendly, PDF & Email

Allan-HuglstadAf Kommuneplan 2013 fremgår, at ”kommunalbestyrelsen vil arbejde for, at turisme udvikles til et vigtigt erhverv opgjort i arbejdspladser og værdiskabelse”.

Hvorfor så beskeden, når et af kommunens stærkeste kort er turisme? Måske det stærkeste? Ingen af partiernes hjemmesider gør noget særligt ud af turisterhvervet. Som regel nævner de det ikke. Dette gælder f.eks. den socialdemokratiske borgmesterkandidats facebookside, hvor visionerne mest drejer sig om seniorer og pendlere! Men her er også mange vælgere!

Ganske vist giver turisterhvervet ikke så mange arbejdspladser, som samlebånd og rygende skorstene, men i modsætning til et bycenter stjæler det ikke arbejdspladser, og det giver en god indtjening i mange erhverv, f.eks. i byernes handel. Det er derfor en gåde, at man ikke samler det guld op, der ligger på gaden!

I Vordingborg Kommune er turismen forankret i Vordingborg Udviklingsselskab, hvor kommune og erhverv samarbejder, og hvor Møn-Sydsjælland Turistforening især tager sig af turismen. Alt skulle således være i den skønneste orden. Men er det rigtigt?

Svaret er et rungende NEJ! Og enhver med adgang til internettet kan overbevise sig selv herom. Prøv at klikke på turistforeningens hjemmeside og fortsæt med stikprøver! Man skal godt nok lede længe efter så meget rod og manglende professionalisme. En tysker eller hollænder, der vover sig ind på disse sider, skal være mere end tålmodig, og måske ender det med, at han eller hun finder en anden destination. Jeg vil i et kommende indlæg give eksempler på den elendige markedsføring, kommunen indirekte lægger navn til. Vi kan simpelthen ikke være det bekendt!

Umiddelbart vil jeg tro, at Udviklingsselskabet mangler PR-medarbejdere og hjemmesideudviklere. Men det er kun toppen af isbjerget. Sandheden er nok snarere, at turismen er lillebror i Udviklingsselskabet. Der mangler gennemslagskraft og ressourcer.

Alfa og omega i turisterhvervet er synliggørelse og formidling af seværdigheder og oplevelser i alle medier og på alle relevante sprog. Det magter vi ikke i dag. Men vi kan, hvis vi vil! Efter min mening skal turisterhvervet gøres til kommunens største erhverv, og det gøres bedst ved en stærk, selvstændig og professionel turistorganisation, der kan markedsføre og udvikle kommunens potentiale i samarbejde med alle interessenter.

Allan Huglstad, Vordingborg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *