Skolekaos på 2. årv/ Allan Huglstad, forfatter, major, Vordingborg

Print Friendly, PDF & Email

Allan-HuglstadJeg har i den sidste tid fået mange henvendelser vedrørende situationen på Svend Gønge Skolen og Møn Skole.

Her er et repræsentativt eksempel: ” I begge mine børns klasser er der bare kaos efter inklusionen, også her længe efter. Ofte ender de børn, som er blevet inkluderet ind i deres klasser, blot ude på gangen. De orker ikke at være inde til undervisning, hvor de ikke forstår undervisningen, og enten er muligheden at lave ballade, som går ud over alle, eller også at gå ud på gangen, hvor der ikke er undervisning, og så ellers vente på at gå ud af skolen.”

Og fra en lærer: ” Jeg oplever dagligt frustrerede og utrygge børn, som tilbydes en skoledag, der ikke er rimelig, og føler mig som underviser ofte utilstrækkelig, fordi der ikke er ressourcer nok til at give ordentlig kvalitet i undervisningen for alle elever. Samtidig vil et blik på bl.a vores skolegård med huller i asfalten, løse og skæve fliser, og hvor mangel på udendørs lys får en til at overveje, om der måske ikke er et større behov for at bruge penge på vedligeholdelse af eksisterende bygninger end på et nyt rådhus.”

Vor kommune ligger i bunden, når det gælder uddannelse. Vi har en uforholdsmæssig stor socialgruppe 5, dvs. ufaglærte med kort skoleuddannelse. Den nye skolestruktur skulle netop råde bod på dette ved at hæve kvaliteten. Vi ser nu det modsatte. Specialklasseelever i klasserne uden tildeling af ressourcer svækker de svageste og ødelægger undervisningsdifferentiering for de øvrige. Vi er nu i gang med at skabe flere ufaglærte og skabe grobund for flere privatskoler.

Flertalsgruppen vil først evaluere efter 2 skoleår, så man slipper for dårligt nyt under valgkampen. Dette kaos skal altså fortsætte endnu et år. Der er næppe hjælp at hente hos flertalsgruppen, men hvor er Venstre og DF henne? Det er nu, der er behov for en konstruktiv oppositionspolitik!

Allan Huglstad, Vordingborg

Læs også:

Kære Allan Huglstad v/ Dorte Bækhave, lærer ved Svend Gønge-skolen, Lundby

DR omtaler i dag en forskningsrapport fra Cepos, som konkluderer: Skolelukninger giver ikke bedre eller billigere skoler!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *