Turismen skal styrkes! v/ Allan Huglstad, forfatter, major, Vordingborg

Print Friendly, PDF & Email

Allan-HuglstadI Europa er ferieplanlægningen startet.

Vor kommunes målgrupper er især børnefamilier og seniorer. Mange seniorer går på biblioteket, hvor de måske finder en bog om Danmark, hvor der næppe står meget om Vordingborg. Til gengæld vil der være mange bøger, f.eks. om Mallorca, Rhodos eller Alanya, og det bliver måske feriemålet.

Mange søger på nettet. Hvis Herr Müller søger på tysk, bliver mulighederne lig nul. Prøver han på dansk, f.eks. Sydsjælland, får han meget at vælge imellem, men på dansk og det meste uinteressant for en turist. Med ordbog finder Müller måske ”Sydsjælland og Møn visiteastdenmark”, men et klik her afslører en kedelig hjemmeside om Danmark! Med lidt held finder Müller måske ”Sydsjælland, Møn VisitDenmark”, men klikker han på ”Deutsch”, havner han på ”Willkommen in Dänemark” – og så kan han starte forfra!

Prøver Müller Vordingborg, dukker der igen alt muligt op på dansk. Måske vil den ihærdige Müller finde kommunens turistside og få et billigt grin med en google-oversættelse. Med lidt held finder Müller ”visitvordingborg/visitmoen/visitpraestoe” og havner på ”Møn-Sydsjælland”. Klikker han på ”Guide über Vordingborg”, får han et google-kort med turistkontorets placering!

Denne side er klart den bedste, men med alt for få informationer. Klikker man f.eks. på ”Strände”, kommer der kun 2 (mønske) strande frem – og på dansk. Klikker man ”Deutsch”, ryger man retur til start – som i ludo!

Hvis Frau Müller vil på en guidet tur og f.eks. søger ”Ausflug”, sker der intet. Prøver hun på dansk, kan hun vælge mellem Kolding og Kirsebærkroen! Søger hun på Borg-center, havner hun i Aalborg!

Dette er blot tilfældige forsøg! Er det forklaringen på de manglende tyske turister?

Dette rod skyldes en svag turistorganisation. Ekstra PR-medarbejdere burde straks ansættes. Herefter skal organisationen løsrives fra Udviklingsselskabet. Turisterhvervet skal gøres til kommunens største erhverv, og det gøres bedst ved en stærk og professionel turistorganisation, der kan markedsføre kommunen i samarbejde med alle interessenter.

Allan Huglstad, Vordingborg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *